WoStep wereldwijd opleidingscentrum voor de horlogesector

prestige, prestige magazine, magazine, juwelenbranche, horlogebranche, ars nobilis, juwelenfederatie, belgische federatie, juwelen, horloges, jewels, watches, ink antwerp

BEWAKER VAN HOGE STANDAARDEN EN VAKMANSCHAP

De Zwitserse stichting WOSTEP is een neutrale en onafhankelijke opleidingsschool met ontwikkelingscentrum voor iedereen die in de horlogewereld werkzaam is: verantwoordelijken en horlogemakers van de dienst klantenservice, onderhoud en reparatie, maar ook horlogefabrikanten en salespersoneel… Het instituut bestaat sinds 1966 en wordt gesteund door de belangrijkste merken van de Zwitserse horloge-industrie. De missie van WOSTEP is tweeledig: het wil horlogemerken wereldwijd van goed opgeleide en talentvolle mensen voorzien, en tegelijk het voortbestaan van de hoogstaande Zwitserse horlogetraditie verzekeren en de uitmuntendheid en hoge standaarden die ermee gepaard gaan verder verspreiden in de hele horlogewereld.

DE OPLEIDINGEN

Om dat te doen werkt WOSTEP vanuit Neuchâtel internationaal samen met veertien partnerscholen. Op die scholen biedt WOSTEP een programma van 3.000 lesuren aan dat het equivalent is van de praktische lessen voor het bekomen van het Certificat Fédéral de Capacité (CFC 4 jaar) voor horlogemakers, dat wordt erkend door de Zwitserse overheid. Daarnaast is er een programma van 1.800 uren, dat voldoet aan de vereisten voor het bekomen van het Certificat Fédéral de Capacité (CFC 3 jaar) voor horlogemonteurs. Een WOSTEP-certificering wordt overal ter wereld erkend door werkgevers in de horloge-industrie, en wordt gezien als een indicatie van grote technische vaardigheden en een bewijs van een degelijke opleiding. “Vroeger hadden we ook opfrissingscursussen van zes maanden. Dat was bijvoorbeeld interessant voor horlogemakers die het vak van familie geleerd hadden, maar nooit een echte opleiding hadden kregen. We hebben echter vastgesteld dat deze opleiding te lang duurde, omdat die mensen geen zes maanden hun zaak op halve kracht konden laten draaien om bij ons aanwezig te zijn”, zegt Marco Schommer, directeur van WOSTEP en voormalig After Sales Director bij Bulgari. Vandaag stelt WOSTEP een andere formule voor, die gespreid wordt over zes weken en zo’n 80% van de inhoud van het vorige lessenpakket bevat. De opleiding is bestemd voor horlogemakers die reeds kunnen bogen op heel wat ervaring in de praktijk. De eerste lessenreeks, gewijd aan precisieregeling, duurt zo’n drie weken, tijdens de tweede reeks komt de chronograaf aan bod. Die laatste drie weken kunnen gevolgd worden als het vervolg op het eerste luik of los daarvan. Sinds 2013 organiseert WOSTEP ook een Customer Service Polishing Technician Program. Deze opleiding van vier maanden draait volledig rond de verschillende polijsttechnieken, die in de naverkoopdienst gebruikt kunnen worden om de horloges te restaureren waardoor ze er weer als nieuw uitzien: zandstralen, slijpen, vervilten, satineren, polijsten, opfrissen en schoonmaken. Daarnaast zijn er ook trainingscursussen à la carte van enkele dagen of weken die gericht zijn op mensen die al in de branche werken maar specifieke opleidingsnoden hebben, zoals draaien of polijsten bijvoorbeeld. In dat pakket zitten ook vormingssessies voor lesgevers.

DE STUDENTEN

In Neuchâtel en de veertien partnerscholen van WOSTEP studeren jaarlijks zo’n 150 à 200 mensen af, waaronder ook een stijgend aantal vrouwen. Dat is heel wat, in een sector die al bij al niet zo groot is. Onnodig erbij te vertellen dat de meesten daarvan al snel een job vinden in de horlogewereld. “Onze studenten hebben een grote kans op werk, sommigen krijgen zelfs al een contract aangeboden tijdens de stage aan het eind van hun opleiding”, aldus Marco Schommer. In Neuchâtel volgen dit jaar acht studenten het programma van 3.000 uur. Ze zijn minimum 21 jaar oud en hebben al beroepservaring buiten de horlogesector. Tijdens de toelatingsproef gaven ze stuk voor stuk blijk van grote vaardigheden. “We krijgen studenten met heel verschillende achtergronden en vooropleidingen over de vloer”, vertelt Marco Schommer. “Omwille van onze partnerships en de ondersteuning die we genieten van de grote merken zijn we heel bekend en trekken we studenten aan van over heel de wereld, van Estland tot Korea. Studenten uit Zwitserland zelf kiezen daarentegen eerder voor een opleiding in een van de staatsscholen, omdat deze een groot deel van de kosten van de opleiding dekken.”

DE TOEKOMST

De opdracht van WOSTEP is het doorgeven van knowhow en het leren werken volgens de hoogste kwaliteitsstandaarden. De stichting beschouwt zich als de bewaker van de beroepscompetenties en van het ambacht in het algemeen. “In 2020 voeren we een nieuw standaardexamen in, dat zal beantwoorden aan dezelfde normen als de Zwitserse horlogeriescholen. De opleiding en evaluatiemethode zullen dezelfde zijn. Dit zal ons toelaten om een maximale objectiviteit te verzekeren wat betreft de examens, en de Zwitserse horlogemerken de garantie bieden op eenzelfde kwaliteitsservice voor de Swiss made, waar ook ter wereld.” “Het bewaken van deze topkwaliteit is een nobele en belangrijke missie. Tegelijkertijd is het een grote uitdaging, want zelfs in een domein als dat van ons, waarin de veranderingen zeer traag verlopen, moeten we het tempo steeds sneller opdrijven”, laat Marco Schommer ons nog weten. “In deze tijden van automatisering lijkt het nastreven van deze missie essentiëler dan ooit. Het is aan ons om de ambachtelijke knowhow en de technieken die zorgen voor de grote reputatie van onze industrie te bewaren en te promoten, en zo de kenners en liefhebbers van de horlogerie blij te maken.”