Dossier fabrikanten: David Gotlib

Van ontwerp tot afgewerkt product: juwelen creëren. Weinig fabrikanten gaan de uitdaging nog aan. Toch is het verhaal van de traditionele edelsmid nog niet uitverteld. Prestige volgde in deze reportage de merken bij wie het ambachtelijke vuur onophoudelijk blijft branden.

David Gotlib staat voor een uniek gegeven binnen het brede spectrum van de juwelensector: manchetknopen. Het zijn stuk voor stuk echte kunstwerkjes in miniatuurformaat, meteen erkend door wie de esthetiek en ambachtelijke achtergrond waardeert; een discreet detail voor vele anderen. De drager geniet ervan. David Gotlib groeide op in een Antwerpse diamantfamilie. Hij kwam al vroeg in de ban van het pure, ‘het mooiste van de wereld: goud en diamant’ zoals hij het ervaart, maar miste het contact met de eindklant. Toen hij een paar gouden manchetknopen erfde bij het overlijden van zijn grootvader, had hij zelfs geen geschikt hemd om ze te dragen. Zodra dit euvel was verholpen was er spontane liefde voor manchetknopen en werd hij geprikkeld om ze zelf te ontwerpen. David Gotlib: “Manchetknopen verlenen een uniek detail aan herenkleding. Het is een verfijnd mannenjuweel”.

Verfijningsproces

Aanvankelijk omringde hij zich met divers talent om ze aan te sturen zodat zijn eigen voorstellingen werkelijkheid zouden worden. “Dat lukte slechts matig en het strandde te vaak in grijs design,” zo blikt hij daarop terug. Dat moest anders en beter. Hij zocht en vond een leraar die buitenschools een snelcursus technisch tekenen wou geven. “Nu teken ik bijna altijd en op elk ogenblik,” getuigt hij. “Veel verdwijnt in de prullenbak. Het is een intens en langdurig selectie- en verfijningsproces. Het is bijzonder uitdagend om op een oppervlak van slechts enkele vierkante centimeters steeds nieuwe creaties te bedenken”. David Gotlib laat zich niet opjutten door de druk van seizoenen of beurzen, waar men telkens met nieuwe collectie(s) moet uitpakken.

Een thuis voor manchetknopen

David Gotlib: “De locatie van het atelier is erg belangrijk voor de nagestreefde kwaliteit en is deel van het totale verhaal.”. Het is ondergebracht in een karakterpand in het drukke Antwerpse stadscentrum waar veel daglicht binnen stroomt. Opvallend zijn de open ruimte, de binnentuin, de rust en kalmte. David Gotlib is sterk aangetrokken door architectuur en Art deco in het bijzonder. Het levert hem ook een schat aan inspiratie voor zijn creaties. In het atelier zijn veel jonge mensen aan de slag. “Ze krijgen er kansen en kunnen er zichzelf ontplooien” verklaart David Gotlib. “Vaak worden het trouwe medewerkers, maar soms scheiden de wegen opnieuw in ieders belang. Goed zorgen voor onze mensen, zelfontplooiing en ontwikkeling stimuleren, dat alles vind ik belangrijk”. Hij onderhoudt goede contacten met de gespecialiseerde scholen. Vooral PXL Hasselt springt er vandaag uit met een bovengemiddeld niveau.

In rechte lijn van ontwerp tot juweel

“We worden voortdurend gesolliciteerd door productiebedrijven uit India, China, … enz.” getuigt David Gotlib. “Maar ze hebben geen kwaliteitsgarantie en dat risico nemen we niet. Hoewel ik zelf geen juwelier ben, zie ik meteen of het goed is of niet. Alles moet 100% zijn; Minder is gewoon 0 en dus geen optie!”. Daarom moet alles kort op elkaar aansluiten, van ontwerp over proefproductie tot uiteindelijke definitieve productie. Er wordt uitsluitend met 18 kt goud (geel, wit en rosé) en diamanten van topkwaliteit gewerkt. Certificaten vergezellen de manchetknopen, ook als een verwijzing naar de Antwerpse trots. Hoewel er collecties en modellen zijn gedefinieerd is geen enkel stuk identiek. David Gotlib: “Dat kan niet, gezien het een ambachtelijk gegeven is van ontwerp tot productie. De minuscule verschillen zijn slechts met de loep te onderscheiden.”

Meer info : davidgotlib.com