Oriental monkey

Na een boeiende carrière bij de meest gerenommeerde modebladen startte Zeynep Büyükugur in 2020 met de creatie van high-end juwelen onder de merknaam Oriental Monkey.

Zeynep Büyükugur, geboren in Istanbul (Turkije), begon op 21-jarige leeftijd haar carrière bij één van de grootste uitgeverijen van Turkije, op de reclameafdeling. Na een professioneel traject als hoofd-moderedactrice van het tijdschrift Cosmopolitan, de eerste hoofd-modedirectrice van ELLE magazine en hoofdredactrice bij Madame Figaro werd ze hoofdredactrice voor de Turkse editie van Martha Stewart. Ze reist nog steeds tussen Boston, London en Instanbul. Prestige magazine had een gesprek met de oprichtster en ontwerpster van Oriental Monkey, Zeynep Büyükugur en met Veerle Pelckmans van Alfa Time, agent voor de Benelux.

Prestige magazine: Mevrouw Büyükugur, je hebt een mooi traject afgelegd in de uitgeverswereld van de mode. Wat deed je de stap nemen om in de juwelensector aan de slag te gaan?
Zeynep Büyükugur: Mode en juwelen zijn uiteraard verwant. Het zijn beide mogelijkheden om je persoonlijkheid mee uit te drukken en dat heeft me altijd al gefascineerd. Mijn reizen naar verschillende landen gaven me ook het inzicht in hoe dit in verschillende culturen anders wordt ingevuld. Ik heb altijd de droom gekoesterd een eigen zaak op te zetten maar omdat ik destijds geen stijlvolle, originele designer slangenring kon vinden ontstond het idee om zelf juwelen te creëren. Juwelen die heel precies en met de hand worden gemaakt, die het onwaarschijnlijke vakmanschap van de amabachtslui uitstralen. Een merk dat zowel de Oosterse invloeden als de Westerse heritage kon omvatten. Dat leek me een boeiende uitdaging.

Prestige magazine: Waar u wonderwel in slaagt. Hoe zou je zelf de stijl van Oriental Monkey omschrijven?
Zeynep Büyükugur: Ik ontwerp juwelen voor sterke, stijlvolle vrouwen die weten wat ze willen. De nadruk lag dus meteen op hoogwaardige juwelen in goud, met diamanten en edelstenen, en vooral met de hand en heel deskundig gemaakt. Onze ‘limited edition’ juwelen zijn met extreem oog voor detail gemaakt.
Elk juweel moet een meesterwerk zijn dat het ambacht alle eer aan doet. Ik wil dat ze gekoesterd worden over generaties heen en deel uitmaken van een familiegeschiedenis. De Oriental Monkey-stijl is elegant en tijdloos en omvat zowel verleden als toekomst. De ziel van onze juwelen gaat terug naar de stijl van 1940 tot 1970. Een stijl die gekenmerkt wordt door uitgesproken design, klare lijnen en een focus op natuurlijke schoonheid.

Prestige magazine: Wat is zo typerend voor enerzijds het Oosten en anderzijds het Westen in uw creaties?
Zeynep Büyükugur: Ik ben opgegroeid in Istanbul, een stad die letterlijk op de grens tussen Azië en Europa ligt. Je kan Instanbul niet vernoemen zonder ook de Grand Bazaar te vermelden, één van de grootste overdekte markten ter wereld. In deze sinds 1460 actieve plaats vind je heel verfijnde, ambachtelijke, met de hand gemaakte producten. De vormgeving van deze producten vindt vooral zijn oorsprong in de cultuur en de traditie, waar dit in het Westen toch anders is. Het is die mix van traditie en ambacht met vrijere vormelijke expressie en merkinvulling die me aantrekt.

Het mysterieuze Oosten vermengd met Westerse heritage.

Prestige magazine: Veerle, jij vervoegde Alfa Time, naast Frédéric Schoenmaeckers, voor de uitbouw van de juwelentak binnen het bedrijf, en hebt voor de Benelux voortaan het merk Oriental Monkey onder je vleugels. Welke mogelijkheden zie je zoal?
Veerle Pelckmans: De laatste jaren zien we een groeiende interesse voor merken die zich sterk baseren op een meer directe relatie met de ontwerper en met beperktere volumes per collectie. Hooguit 5 tot 20 exemplaren per referentie. High-end juwelen die de klant toelaten een echt uniek juweel te bezitten. Dat en het succes van het merk in de metropool Istanbul, waar het reeds in de smaak viel bij het internationale publiek, geeft aan dat de juwelen van Oriental Monkey hun plaats kunnen krijgen in de Benelux.

Prestige magazine: Zijn er plannen om het merk ook in andere europese landen te lanceren?
Veerle Pelckmans: Oriental Monkey zal ook aanwezig zijn op VicenzaOro in Italië volgend jaar. We tasten af en bekijken hoe het verder kan lopen. Niets wordt uitgesloten. Momenteel voeren we gesprekken met retailers om een beperkte maar kwalitatieve verdeling op te zetten in de Benelux.

Meer info : Alfa Time
vp@alfatime.eu, ±32(0)473 50 14 60,
fs@alfatime.eu, +32(0)475 50 75 75
VicenzaOro Hall5 – Booth 137