Herbelin

In Charquemont, een dorpje in het hart van het Juragebergte, staat de wieg van de Franse horlogerie. Het is daar dat Michel Herbelin in 1947 zijn eigen horlogemerk lanceerde. Hij deed dat omdat de kwaliteit van de producten in de plaatselijke horlogefabriek waar hij zelf al enkele jaren werkte, niet aan zijn eigen normen voldeed.

Ruim 75 jaar later is Herbelin een gevestigde waarde in de wereld van de luxehorloges. Dat het merk nog steeds een onafhankelijk familiebedrijf is, is van onschatbare waarde. ‘Niet alleen omdat we onze expertise en vakkennis van vader op zoon doorgeven, maar ook omdat het ons toelaat onze eigen koers te varen op het vlak van productie, distributie en creatie’, aldus Maxime Herbelin, kleinzoon van Michel die mee aan het hoofd staat van het bedrijf.

Het beste van twee werelden

‘Maar een familiebedrijf heeft ook beperkingen en staat voor specifieke uitdagingen’, geeft Maxime toe. ‘Je moet heel goede contacten hebben om als familiebedrijf te overleven in de horlogewereld en continu investeren in de lange termijn, en in zichtbaarheid. Dat terwijl je natuurlijk niet over de middelen beschikt van een grote groep.’ ‘Om ons te onderscheiden blijven we al 75 jaar trouw aan de basisprincipes van topkwaliteit en Franse klasse. Wij gebruiken ‘Swiss Made’-onderdelen en technologie maar onze creaties en collecties blijven op-en-top Frans.

Swiss made is – zeker op de internationale markt – nog altijd een kwaliteitsreferentie. Maar Franse luxe en creativiteit zijn dat ook. Bij Herbelin combineren we het beste van twee werelden.’

Een nieuwe generatie, trouw aan de traditie

Maxime staat sinds 2020 met drie vennoten aan het hoofd van Herbelin en hij moet het merk introduceren bij een nieuwe generatie. Een generatie die op zijn iPhone kijkt om te weten hoe laat het is. Een generatie die een andere aanpak vereist. ‘Alles gaat veel vlugger. Je moet sneller reageren op opportuniteiten en veranderingen. Je moet sneller communiceren, vooral via de sociale media. En natuurlijk passen we ook onze collecties aan aan ons nieuwe cliënteel. Maar dat betekent niet dat we niet trouw blijven aan ons DNA, aan ons vakmanschap en aan onze rijke geschiedenis.’

‘Ook jonge mensen hechten daar veel belang aan’, stelt Maxime Herbelin vast. ‘Ze houden van authentieke producten.’ Herbelin is al ruim 75 jaar een succesverhaal. ‘Daar gaan we minstens nog eens 75 jaar bijdoen’, lacht Maxime Herbelin.

Swiss made is – zeker op de internationale markt – nog altijd een kwaliteitsreferentie. Maar Franse luxe en creativiteit zijn dat ook. Bij Herbelin combineren we het beste van twee werelden.’

ICONISCHE VERJAARDAG

Het is dan ook niet verwonderlijk dat Herbelin de vijfendertigste verjaardag van zijn iconische Newport viert met een limited edition automatische chronograaf die een hommage is aan het oorspronkelijke model uit 1988. Met zijn sportieve look, maritieme referenties, de kenmerkende blauwe kleur en de typische centrale hechting van de kast aan de polsband, is de Newport een emblematisch model voor Herbelin. Hoewel het trouw blijft aan de esthetische codes van de jaren 80 twijfelt Maxime Herbelin er niet aan dat dit horloge ook de nieuwe fans zal kunnen bekoren.

Meer info : www.herbelin.com
Belgium Watch Company : Daniel Dressen – 0479 055 110