Rodania krijgt stabiliteit en verankering in de markt

Rodania werd in 1930 opgericht in het Zwitserse kanton Bern. In de jaren ’50 kwam het naar Brussel, waar een internationaal distributiecentrum opende als poort tot de wereld. Recent kreeg het populaire horlogemerk met lange traditie in België en ver daarbuiten een nieuwe thuishaven bij Vincent Gaye Company.

Rodania, dat 2030 zijn honderdste verjaardag zal vieren, beschikt over een bijzonder sterke notoriëteit in België, een niet geringe internationale notoriëteit, en is nog steeds zeer gegeerd bij vele consumenten. Er leeft zelfs een enthousiaste community van verzamelaars. Argumenten genoeg voor de acquisitie door Vincent Gaye Company. Het bedrijf beoogt het verder versterken van de aantrekkelijkheid van Rodania en maximale verankering van het merk. De nieuwe eigenaar is rotsvast overtuigd van het immense groeipotentieel en zal dan ook progressief investeren in de toekomstgerichte ontwikkeling van Rodania in eigen land en daarbuiten.

Concentreren op het product

In eerste instantie is het de bedoeling om het merk stabiliteit te geven door het opnieuw een sterke identiteit te verlenen met een lange termijnvisie, waardoor het kan openbloeien. Rodania kan trots zijn op haar lange en rijke geschiedenis, met tal van modellen die hun stempel gedrukt hebben op de horlogewereld.

Vincent Gaye Company zal verder bouwen op de sterke aantrekkingskracht van het merk, haar historiek en traditie, om het uniek en aantrekkelijk te maken in zijn segment. Rodania is één van de zeldzame horlogemerken die steeds een evenwichtige dames/heren collectie hebben voorgesteld. Dat is een troef die het huis zal blijven koesteren, om nog aantrekkelijker te zijn voor alle klanten.

Deze herlancering van het merk en de focus op het product zal gepaard gaan met toenemende investeringen in een begeleidende marketing.

Vinger aan de pols

Rodania is momenteel vertegenwoordigd in een 200-tal winkelpunten in België en het Groothertogdom. Heel wat juweliers koesteren het merk. De verwachtingen ten aanzien van het merk zijn in lijn met de populariteit van het merk. Een panel van verkooppunten fungeert als bron voor informatie voor de ontwikkeling van succesrijke collecties en de rotatie van de verschillende collecties, de trends, verwachtingen en noden vanuit de markt. Deze informatie is al gebruikt voor de ontwikkeling van toekomstige collecties in lijn met de verwachtingen van de consumenten.

Er is de laatste manden hard gewerkt, wat duidelijk tot uiting zal komen bij de Rodania-productlanceringen voor 2023. De nieuwigheden tonen nog meer oog voor detail. De zorg voor kwaliteit en detail is één van de prioriteiten voor het merk.

Dit seizoen verschijnen nieuwe varianten van enkele Rodania-bestsellers. De Nyon-collectie met het uitzonderlijke kwaliteitsniveau eigen aan een Rodania – een Zwitsers uurwerk en saffierglas – voor een prijs die schommelt tussen 100 en 200 euro, wordt uitgebreid. Modieuze kleuren maken hun opwachting in verschillende collecties, met behoud van de klassieke waarden.

Vanuit de toekomstvisie voor Rodania krijgen de verschillende collecties voor 2024 en 2025 nu al vorm, ontstaan veelbelovende producten, die zowel distributeurs, juweliers als consumenten zullen verleiden.