Beleving & ervaring

Een verzorgde etalage als uithangbord, een met passie samengesteld assortiment, zijn essentieel, maar volstaan niet langer. Klanten verwachten beleving en ervaring, online via een attractieve website en fysiek in de zaak. Nadrukkelijk het verschil maken en toch stijlvol blijven, is de uitdaging.

Horeca inspireert om eigen verhaal te schrijven

Rolf Platt zit sinds 1995 in het vak en nam in 2006 de zaak van zijn werkgever over. Hij miste iets in de uitstraling, besefte diep vanbinnen dat het anders moest, maar wist niet hoe. Dat was de start voor een uitgebreide zoektocht naar inspiratie voor Juwelier PUUR. “Onze sector is vrij traditioneel ingesteld, legt altijd enige discretie aan de dag, en dat zorgt voor heel wat gelijkenissen tussen de verschillende zaken” concludeerde Rolf Platt al snel. “Dat ontgaat de buitenstaander niet, die in het brede retaillandschap voortdurend uitgedaagd wordt met nieuwe concepten en prikkels”.

Na een rondreis door Nederland volgden Europese grootsteden en de oversteek van de grote plas om in New York uiteindelijk het antwoord te vinden: de horeca bruist daar van creativiteit, van innovatieve concepten en onweerstaanbare aantrekkingskracht. “De klant moet zich lekker voelen, een rustgevend thuisgevoel ervaren, dan volgt de aankoop spontaan” leerde Rolf Platt. “Wij hebben de lange weg gekozen met veel investeringen in interieur en assortiment, maar vooral ook in een groot team dat tijd neemt voor elke klant. De terugverdientijd wordt aldus wel langer, maar de klantenbinding compenseert dat”. Rolf Platt is rotsvast overtuigd: “Het product is ondergeschikt aan de winkelbeleving. PUUR moet top of mind zijn bij de consumenten, hem/haar verleiden tot een bezoek i.p.v. surfen naar webshops. Ons product verdient steeds een persoonlijke op maat begeleiding zodat de klant koopt voor ‘ons’, onze identiteit waarmee hij/zij zich vereenzelvigen”.

Ultieme luxebeleving en persoonlijke begeleiding

Casteur in Waregem staat voor bijna een eeuw traditie en familiale verankering, maar evenzeer voor onafgebroken alertheid voor de tijdsgeest, zichzelf heruitvinden, innovatie verweven met het ambachtelijke. Hilde Bruwier: “We hebben een rijke waaier topmerken in huis, maar stelden ons de vraag hoe ons best onderscheiden van sectorgenoten in de grote steden; wat de klant vandaag verwacht en wat luxe nu eigenlijk is”.

De zaakvoerders lieten zich inspireren door de jaarlijkse zoektocht naar een veelbelovende vakantie-bestemming. Wie veeleisend is kan kiezen tussen vermaarde hotelketens, die voorspelbare zekerheden bieden, of zich laten verrassen door een boetiekhotel, met een heel aparte, karakteristieke en eigenzinnige sfeer. Daar lag het antwoord: zich profileren als een juwelier en horlogespeciaalzaak die zelfs over de grenzen moeilijk zijn gelijke zal vinden. Niet oogverblindend, maar oogstrelend, ingericht met een onbeschrijfelijk oog voor detail en passie voor de specialisatie. Dat maakt ze zowel beklijvend als warm uitnodigend voor een ontdekkingstocht. “Voor dat laatste hebben we het voordeel van onze ruimte – in totaal ruim 700m² – ten volle uitgespeeld” licht Hilde Bruwier toe.

“Dat liet ons toe de beleving voor de klant centraal te stellen, corners af te bakenen waar extra accenten gezet worden voor onze merken. We gingen maximaal voor een huiselijke sfeer, nadrukkelijk verschillend van een winkelgevoel”. Het summum van luxe ontdekken we op de verdieping, waar de ‘Glorious Room’ zijn opwachting maakt met een elegante bar, knus salon en pasruimte. “Hier ontvangen we klanten op afspraak voor een strikt persoonlijke advies” verduidelijkt Hilde Bruwier. “Het gaat om het uitzoeken van de perfecte match tussen outfit(s) en juwelen, voor bijzondere gelegenheden, of gewoon om jezelf te plezieren”.

Statement in een trendy wijk

De Antoine Dansaertstraat is een smeltkroes van creativiteit en durf in hartje Brussel. Het is een heel bewuste keuze geweest van Prosper om zich in dé meest fashionable en trendy wijk te vestigen. “We willen er onze passie voor horloges delen en er nieuwe collectors mee aanspreken” verklaart Brice, één van beide oprichters.

Zich in de hippe buurt onderscheiden en mensen aantrekken, is een uitdaging die bij Prosper op zeer diverse wijze wordt aangegaan. Eén van de meest opmerkelijke initiatieven is de ontwikkeling van een ‘Trivial Pursuit’ rond de horlogemakerkunst. “Het is een niet-commerciële ontwikkeling om op zaterdagnamiddag en op de maandelijkse koopzondag mensen aan te spreken” getuigt Brice. “We noteerden een 100-tal inschrijvingen in een eerste golf, waarvan midden maart de kwalificatieronde wordt gespeeld. De winnaar wordt uitgenodigd voor een tweedaagse reis naar de Nomos-manufactuur”.

Liefst 500 vragen bedacht het gepassioneerd Prosper-team voor de ‘Trivial Pursuit’! Het initiatief werd kenbaar gemaakt via digital influencers die de gepaste content en aansluitend imago creëerden voor gebruik op Instagram. Na een eerste golf voor Franstalige deelnemers, volgt een tweede voor Nederlandstaligen en een derde voor Engelstaligen.

Prosper zit niet verlegen om verrassende en opgemerkte initiatieven. Er is zelfs een specifieke ‘activity zone’ gereserveerd in de fraaie winkel. Tijdens de decembermaand stond daar het exclusieve racefietsenmerk ‘Heroïn’ in de spots. Tegen de zomer zal het wereldvermaarde cameramerk Leica hier zijn opwachting maken. Zelfs de playlists voor de achtergrondmuziek zijn uniek afgestemd op uur en dag van de week door ‘Jeunes Boss’, jonge muziekfanaten, afgestudeerd aan het RITCS, én gevestigd in de Antoine Dansaertstraat.