Citizen, innovatieve horlogetechnologie toegankelijk geprijsd

Citizen behoort vandaag wereldwijd tot de allergrootse horlogebedrijven. Het overkoepelt het volledige productieproces, van het ontwerp van alle benodigde componenten tot de uiteindelijke assemblage van horloges. Met Yohan Bizy, Directeur bij Citizen voor Frankrijk en de BeLux en Frédéric Schoenmaeckers als agent voor België is Citizen vastberaden de sterke positie te verwerven die het toekomt.

Citizen heeft zijn oorsprong in Japan, maar het was een Zwitserse horloge-invoerder die het merk zijn huidige elan gaf. In 1894 trok de 23-jarige Rodolphe Schmid naar Yokohama, waar hij een deel van zijn activiteiten vestigde. In 1908 startte hij er de assemblage van horloges om in 1912 naar Tokio te verhuizen. In 1918 verschijnt het merk Citizen voor het eerst en in 1930 ontstaat de Citizen Watch Co door een fusie van Schmid met Shokosha, opgericht door de juwelier Kamekichi Yamasaki. Vandaag bezit Citizen Watch meer dan 20 fabrieken en commercialiseert een breed gamma, inclusief manufactuur horloges en de Miyota uurwerkmechanismen die wereldwijd hun toepassing vinden.

Innovatieve technologie

Met de gepatenteerde ‘Eco-Drive’ werd Citizen een duurzaam en innovatief horlogemerk. Al in 1976 ontwikkelde Citizen een door binnenwerk op lichtenergie, dat de de wijzers deed bewegen door zowel natuurlijk als kunstlicht, zelfs van een zwakke lichtbron. Volledig opgeladen blijft een ‘Eco-Drive’-horloge tot 6 maand functioneren in volstrekte duisternis. Batterijen wisselen of het horloge opwinden is verleden tijd!

Meer toptechnologie van het Japanse huis? ‘Super Titanium’ is een door Citizen gepatenteerd hypoallergeen materiaal dat 40% lichter en vijf keer sterker is dan staal. Het is roestvrij en bestand tegen krassen. ‘Radiotechnologie’ is een ander technisch hoogstandje dat in 1993 werd voorgesteld. De radiogestuurde uurwerken ontvangen dagelijks diep in de nacht radiosignalen voor het synchroniseren van tijd, dag en datum. De automatische horloges maken daarvoor gebruik van de standaard atoomklok, die altijd een uiterst precieze tijdsaanduiding garandeert met een afwijking van slechts 1 seconde over één miljoen jaar!

De uitdaging van elke horlogemaker is steeds het nastreven van de meest precieze tijdsaanduiding. Zo ontstond in 2011 de Citizen Eco-Drive die werd gesynchroniseerd door satellieten. Met die technologie ontvangt het uurwerk een tijdsignaal uit GPS-satellieten ontvangt, waardoor het steeds de juiste tijd en datum toont, op waar op aarde je je ook bevindt. Met amper 3 seconden voor het ontvangen en verwerken van het satellietsignaal is Citizen wereldrecordhouder!

Citizen staat voor een hoogwaardig en uiterst toegankelijk horlogeproduct.

Sterke identiteit en lange termijn visie

“Het sterkste verkoopargument van Citizen is zijn ongeëvenaarde prijs-kwaliteitverhouding en zijn zeer brede assortiment, dat zowel horlogefanaten als het grote publiek dat spontaan wordt aangetrokken door een mooi horloge, aanspreekt. Daarbij komen nog de innovatieve technologie, het design en de merkherkenning”, legt Yohan Bizy uit. “Citizen streeft ernaar de prijzen zeer concurrerend te houden en zoveel mogelijk kwalitatieve verkooppunten te ondersteunen.

Daarbij houden we natuurlijk rekening met de geografische spreiding en bescherming,” zegt hij. Na de herlancering van het merk in Frankrijk is Citizen vastbesloten om onder de ervaren leiding van Frédéric Schoenmaeckers een sterke toekomst uit te bouwen op de Belgische markt. Het merk engageert zich voor een aantal uitgekozen verkooppunten met toekomstgerichte partnerships. Het optimaliseren van de voorraden en het inruilen van traag lopende modellen voor bestsellers, maakt daar integraal deel van uit. Last but not least: ondersteuning door massale investeringen in communicatie.

Meer info:
www.citizenwatch.eu
Frédéric Schoenmaeckers: fs@alfatime.eu · +32 475 50 75 75