Brussel: het nieuwe platform voor hedendaagse juwelen

De eerste editie van de BRUSSELS JEWELLERY WEEK vond plaats van 29 april tot 8 mei 2022 in de Europese hoofdstad. De kans voor bijna tweeduizend bezoekers om een discipline te ontdekken die weinig bekend is in België, het hedendaagse juweel.

München, Barcelona, Rome, Amsterdam, Londen, Parijs, … de meeste grote Europese steden organiseren een internationaal evenement waar hedendaagse sieraden in de kijker staan. Tot nu toe ontbrak een evenement in Brussel. De jonge vzw Les Brucelles ging de uitdaging aan met de lancering van de eerste editie van BRUSSELS JEWELLERY WEEK, in samenwerking met MAD Brussels, de Berg van Barmhartigheid en de Stad Brussel.

Tien dagen lang kregen kunstliefhebbers en het grote publiek de kans om Belgische en internationale ontwerpers te ontdekken op verschillende plaatsen in de hoofdstad. Het event speelde zich af rond drie blikvangers : de Be.NEXT-tentoonstelling in de Berg-van-Barmhartigheid, de tentoonstelling IN FIERI in MAD Brussels en een juwelen route door de stad, de BJW Tour.

TENTOONSTELLING BE. NEXT in de Berg van Barmhartigheid, de toekomst van het hedendaagse Belgische juweel.

Gedurende 3 dagen kregen studenten van negen Belgische scholen en academies de kans om zich bekend te maken en elkaar te ontmoeten. De Berg van Barmhartigheid, in het hart van de Marollen, organiseerde enthousiast Be.NEXT, de tentoonstelling die aan het opkomend talent gewijd was. Deze showcase bood het publiek de kans om nieuwe creaties te bewonderen en kennis te maken met de praktijk van het hedendaagse sieraad. Professoren en studenten gaven graag uitleg over de stukken en over de opleidingen die er in België worden aangeboden.

Er werden ook prijzen uitgereikt: Annick de Stobbeleir, van de Academie Beeld Sint-Niklaas, ontving de Prijs Berg van Barmhartigheid en Maison de Greef, en er was een eervolle vermelding voor Tieke Scheerlinck, Sint-Lucas School of Arts Antwerp. Joni van de Velde, SYNTRA Juweelopleidingen, ontving de Publieksprijs. Om deze laatste toe te kennen, konden de bezoekers tijdens de tentoonstelling hun stem uitbrengen op één van de creaties van de studenten. De prijzen werden in het leven geroepen om de kwaliteit en de diversiteit van het onderwijs in de Belgische scholen en academies voor hedendaagse juwelen in de verf te zetten. Doel is om studenten een ongekende visibiliteit te bieden en hen te helpen naam te maken in de sector.

(1) Annick de Stobbeleir. (2) Tieke Scheerlinck

De tentoonstelling IN FIERI bij MAD Brussels: een suikerbroche, een halsketting uit stukjes afval of een ’tattoo’-juweel om een gescheurd overhemd te sublimeren.

Het is met verbazing en verwondering dat het grote publiek het hedendaagse juweel heeft ontdekt, én wat het vertelt en uitdrukt, doorheen de 127 stukken die werden gepresenteerd tijdens de grote tentoonstelling in het hart van de Dansaertwijk. De juwelen werden in februari door een jury van experten geselecteerd. De oproep tot deelname aan deze tentoonstelling werd in oktober 2021 gelanceerd. De kunstenaars moesten één of meerdere originele stukken presenteren die het thema illustreren van deze eerste editie 2022: IN FIERI, Latijnse benaming die “in wording” betekent.

Arata Fuchi - Anja Eischler

De oprichtsters van het evenement verklaren de keuze van het thema: “Kunstenaars nemen door hun gevoelige, geëngageerde of experimentele creaties deel aan de evolutie van de samenleving. En omgekeerd is iedere creatie een transformatie van het materiaal, maar ook van de kunstenaar zelf. Wat gebeurt er met ons als we creëren? Wanneer we een werk in ogenschouw nemen en erover nadenken? Is het hedendaagse juweel een medium dat ons helpt om onze transformaties te volbrengen of weer te geven? Veranderen de gebruikte materialen ons? Het thema “In Fieri” is een uitnodiging om ons bewust te worden van de vergankelijkheid die ons omringt en om in nederigheid te handelen, denken, kijken en creëren.”

De open oproep tot het indienen van aanvragen inspireerde 232 ontwerpers uit
37 verschillende landen die zeer innovatieve creaties van hoge kwaliteit aanboden wat de opdracht om te selecteren heel erg moeilijk maakte! Uiteindelijk werd een vijftigtal van hen opgenomen in de setting van het MAD Brussels, in de magische sfeer, gecreëerd in samenwerking met scenograaf Marie Douel, van een tentoonstelling die zowel intiem als luchtig is. Bijna tweeduizend mensen bezochten de tentoonstelling, een groot succes voor deze eerste editie! Prijzen werden uitgereikt aan zes kunstenaars: Birgit Thalau (Prijs van de Jury), Delphine Perrache (Zinneke Prijs van Les Brucelles), Carole de Vleeschouwer (Prijs van minister Barbara Trachte), Jess Bischoff (Prijs van de communicatie door Eugenia Gadaleta), Namkyung Lee (Prijs van de Budapest Jewelry Week) en Arata Fuchi (Publieksprijs).

Carole De Vleeschouwer

Conferenties en workshops

De tentoonstelling werd nog versterkt door lezingen van internationale sprekers in samenwerking met Vander A Observatory, MAD Brussels en het Jeanne Toussaint Instituut. Jean-Marie Schaeffer, filosoof, en Larissa Cluzet, beeldend kunstenaar (Frankrijk) bespraken de verhalende kracht van het juweel; Saskia van Es, kunsthistorica (Nederland) sprak over de impact van groeiend ecologisch bewustzijn op hedendaagse juwelen; Chequita Nahar (Suriname), een internationaal gerenommeerde juwelenkunstenares, sprak tijdens een “creatieve lunch” over haar carrière en haar creaties; Xavier Maury, Belgisch ontwerper, modereerde een ronde tafel over het beroep van juwelier-ambachtsman; en de Israëlische kunstenaars Daniella Saraya en Deganit Stern Schocken exposeerden hun creatief universum.

In het kader van deze eerste editie van de Brusselse Juwelenweek nodigde het Jeanne Toussaint Instituut een vijftiental studenten van de juwelenafdeling en de accessoiresafdeling van La Cambre uit om deel te nemen aan een vierdaagse “performatieve en creatieve” workshop onder leiding van kunstenaars Daniella Saraya en Deganit Stern Schocken. De verrassende creaties van de studenten werden tentoongesteld in MAD Brussels tijdens het laatste weekend van de BRUSSELS JEWELLERY WEEK.

Namkyung Lee, broche “Still Life”.

De BJW Tour: een ontdekkingstocht naar het hedendaagse juweel in Brussel

Naast de tentoonstellingen in de MAD en de Berg van Barmhartigheid, bood BRUSSELS JEWELLERY WEEK een juwelen route door de stad aan, de BJW Tour, om zestien top-plekken van hedendaagse juwelen te ontdekken.

Met behulp van een kaart van de stad die de tentoonstellingsruimtes aangaf, konden bezoekers galerijen, kunstenaarscollectieven en onafhankelijke studio’s ontdekken die voor de gelegenheid originele werken tentoonstelden : Alliages, Alto Galleria, Audrey Ickx, Collectors Gallery, De Materie, Els Vansteenlandt Jewellery and Art , Hectare Galerie, Le Clignoteur, More Upstairs Gallery, NOJ, Officina Arte Orafa, Saskia Shutt Design, Studio 34, Studio Or Norme, Y.See. Het kunstcentrum ElevenSteens heeft een speciale plaats gereserveerd voor hedendaagse juwelen door het werk van het Collectif Viv tentoon te stellen dat twintig kunstenaars uit het Bijou-atelier van de Haute École des Arts du Rhin in Straatsburg samenbrengt.

Nu zowel kenners als het grote publiek hebben kunnen genieten van deze eerste en welgevulde BRUSSELS JEWELLERY WEEK, is het duidelijk dat dit initiatief voor herhaling vatbaar is … Voor meer informatie over de BRUSSELS JEWELLERY WEEK en Les Brucelles vzw : www.brusselsjewelleryweek.com