Valentijnsdag: een cadeautje voor juweliers

Als ondernemer in de juwelenindustrie, merk je ongetwijfeld dat de verkoop tijdens Valentijnsdag hoger ligt dan de verkoop op een reguliere dag. Vorig jaar besteedden we in België samen zo’n 80 miljoen euro aan Valentijnsdag, waarvan ongeveer 4 miljoen euro uitgegeven werd aan sieraden. Maar hoe zorg je ervoor dat deze romantici hun cadeautjes in jouw winkel kopen? We helpen je graag op weg met een aantal tips en tricks voor een succesvolle marketingstrategie rondom Valentijnsdag.

Ken de doelgroepen

Plan jouw marketing niet in op slechts één doelgroep, maar maak onderscheid tussen verschillende soorten kopers en speel hierop in. Bijvoorbeeld door cadeautjes per thema aan te bieden of te adverteren per doelgroep. Een verrassingspakket ‘voor iemand die niet weet wat ‘ie wil’, een pakketje ‘voor de goudliefhebber’, ‘voor de romanticus’ of ‘voor iemand die alles al heeft’. Of wat dacht je van een last-minute campagne ‘voor iemand die Valentijnsdag is vergeten’? Gepersonaliseerde items, bijvoorbeeld met een zelfgekozen tekst of initiaal doen het hierbij erg goed. Kijk bij deze marketingstrategie op doelgroep wel uit dat je niet te veel in hokjes denkt, het zijn niet alleen mannen die juwelen kopen voor hun vrouw. Tegenwoordig worden er ook veel Valentijnsdagcadeautjes gekocht voor familie en vrienden, niet alleen meer traditioneel voor geliefden.

Maak het zo makkelijk mogelijk

Het uitkiezen van een sieraad kan best lastig zijn. Zorg er daarom voor dat je ook cadeaupakketjes en sieradensetjes aanbiedt. Misschien kun je deze cadeausetjes zelfs uitbreiden met bijvoorbeeld chocolade of gedroogde rozen door een samenwerking met een andere lokale ondernemer aan te gaan. Maak er bijvoorbeeld een keuzepakketje van, waarbij er voor een vaste prijs drie producten gekozen mogen worden, die dan worden ingepakt in een mooi cadeaudoosje of in zelf ontworpen cadeaupapier met jouw logo of gekozen thema voor de campagne erop.

Online is in

Online verkoop is de afgelopen jaren enorm gegroeid ten opzichte van verkoop in fysieke winkels. Door het coronavirus is dit alleen nog maar toegenomen. In België koopt 80% van de mensen online. Het is als juwelier dus haast essentieel om een webshop te hebben. Dit kan heel eenvoudig zijn, met slechts één pagina en alleen afhalen, dus zonder thuisbezorging. Deze webshop geef je vervolgens een boost, bijvoorbeeld door online only producten, een landingspagina met als thema Valentijnsdag of door een Valentijnsuitverkoop. Zorg dat je altijd een leverdatum vóór 14 februari garandeert. Heb je al een uitgebreidere webshop? Richt je dan door middel van een mailing op het retargeten van mensen die nog iets in hun mandje of favorietenljstje hebben staan, met een korting en herinnering onder het mom van: ‘nog niets in huis voor Valentijnsdag?‘.

Misschien wel het belangrijkste voor een succesvolle marketingstrategie is een consistente campagne. Maak een keuze en draag deze uit op de website, de sociale media kanalen, advertenties, reclamefolders en… denk ook eens out of the box. Probeer het eens met een hashtag op sociale media, een poster in bushokjes of een filter op Snapchat om thuis sieraden te kunnen passen.