Op bezoek bij Templus

Het Franse Templus werd in 1992 opgericht door Jean-Jacques Weber toen
verdeler voor de horlogemerken Alpina, Frédérique Constant en MeisterSinger. In februari 2017 werd Templus het Franse filiaal van de Zwitserse Frédérique Constant Group. Yohan Bizy, die er op 21 april 2010 zijn carrière begon als salesmanager, werd benoemd tot Algemeen Directeur Frankrijk/BeLux, als gevolg van de pensionering van Jean-Jacques Weber. Sindsdien omringt hij
de merken Frédérique Constant, Citizen, Alpina en MeisterSinger met de grootste zorgen. Prestige had een ‘Corona-proof’ interview met de 36-jarige Yohan Bizy, die als kind al in de ban raakte van horloges.

Graag een terugblik op uw voorbije jaren bij Templus …

De markt heeft de laatste 10 jaar een enorme evolutie doorgemaakt. Merken die voordien op de lokale klanten focusten, hebben hun aandacht verlegd naar Azië. Dat heeft ons toegelaten ons marktaandeel aanzienlijk te vergroten, gezien wij met al onze merken nog steeds de lokale klanten aanspreken dankzij de best mogelijke kwaliteit/prijsverhouding in alle prijscategorieën. Er is ook de verschuiving naar e-commerce, niet in het minst door de Covid-pandemie. Wij hebben onze eigen platformen ontwikkeld, maar voor elke online aankoop krijgt het winkelpunt dichtst bij de koper een commissie, zonder hiervoor iets te hebben gedaan. Ik blijf er echter van overtuigd dat niets het direct contact met de klant kan vervangen. Passie en emotie overdragen lukt heel erg moeilijk online.

Hoe slaagt u erin de verschillende merken hun plaats te geven bij de winkelpunten?

De integratie binnen de Frédérique Constant Group en later de Citizen Group heeft ons van Frans onafhankelijke speler naar deel van een internationale groep getild. Wij vertegenwoordigen alle merken volgens hun eigen en bijgevolg verschillende strategie, wat niet uitsluit dat ze samen in eenzelfde winkelpunt aanwezig kunnen zijn. Het onderling kannibaliseren is uitgesloten. Al onze merken zijn complementair.

Frédérique Constant is pionier in innovatie.

Sinds januari 2018 werd Citizen toegevoegd aan het Templus-portfolio. Waarom deze beslissing?

Wij maken deel uit van de CITIZEN Group en het was dan ook een logisch gevolg vanuit de strategie van de groep. Het spreekt dan ook voor zich dat we het Japanse horlogemerk verdelen, tenslotte wereldwijd één der grootste namen. Het is een merk met een buitengewone spontane notoriteit en voor ons een plezier dat we de kans krijgen het te vertegenwoordigen.

Hoe definieert u de ziel en de toekomst van de verschillende merken bij Templus?

Frédérique Constant staat symbool voor toegankelijke luxe. Het is een merk dat zich alsmaar steviger positioneert in de horlogewereld en dat is nog maar een begin. Met Alpina zetten we in op sportiviteit en milieuverantwoordelijkheid, in het bijzonder met de ‘Gyre’-collectie waarvan de kasten uit gerecycleerd plastiek zijn vervaardigd. Citizen onderscheidt zich met een uitzonderlijke prijs/kwaliteitsverhouding, zijn via kunst- of zonlicht herlaadbare eco-drive mechaniek en zijn ‘Super Titanium’-technologie, een gepatenteerd materiaal dat horloges uiterst stevig en krasbestendig maakt.

Hoe is dit in de markt ontvangen?

Het merk Frédérique Constant is gegroeid vanuit innovatie. Niet zelden was het voor op andere merken met een honderd- en zelfs tweehonderdjarige historiek. De kracht van het merk is de reactiviteit en de mogelijkheid om zeer snel beslissingen te nemen. Dit jaar is het ‘Slimline Monolithic Manufacture‘-horloge onze blikvanger inzake innovatie.
Dit horloge biedt een ongeëvenaarde precisie binnen de horlogesector door zijn 40Hz mechanisme met een trilfrequentie van 288.000 trillingen per uur. Daarenboven is er een gangreserve van 80 uur en bestaat het regelsysteem uit een monobloc oscillator uit silicium, die op zich niet minder dan 26 losse componenten vervangt. Een wereldprimeur!

Wat is het belang van het damesgamma voor Frédérique Constant?

Dames zijn één van de belangrijkste doelgroepen geworden voor horlogemerken. Frédérique Constant beschikt over een breed gamma dameshorloges in alle prijsklassen. Dit jaar introduceren we ons eerste lifestyle dameshorloge en de ‘Highlife Ladies’-collectie is zowat de grootste première voor dit jaar.

Hoe maakt Alpina het verschil?

Met Alpina verbinden we ons sterk aan milieuverantwoordelijkheid en het redden van de oceanen en bergen. Daarom zijn we ook partner van de ‘Surfrider Foundation’, erkend voor zijn dagelijkse strijd voor het beschermen van de oceanen en de ‘Fédération Française de Ski’.

Het belang van jongeren als klantengroep?

Jongeren zijn geen nieuwe klantengroep, maar zien we als onze toekomst. Het is wel zo dat ze vaak verwaarloosd werden door horlogemerken die genoegen namen met het focussen op hun bestaande klantenkring. Heel vaak is Frédérique Constant het eerste horloge voor jongeren die net hun carrière aanvatten. Zij zoeken immers een merk met een mooi en sterk imago, evenals de best mogelijke kwaliteit/prijsverhouding.