Het belang van sociale media voor lokale juweliers

Als ondernemer wil je niks liever dan je bedrijf te zien groeien. In het huidige digitale tijdperk kunnen sociale media je daar handig mee helpen. Klanten brengen immers steeds meer tijd op sociale media door en het is de ideale plek om je producten extra in de kijker te zetten.

Waarom inzetten op sociale media?

Sociale media hebben een grote impact op het aankoopgedrag van klanten. Nederlands onderzoek wees zelfs in 2018 al uit dat juweliers die sociale media gebruiken om een jonger publiek te bereiken een streepje voor hebben op concurrenten. Door content te delen op sociale media versterk je de band met je klanten. Je kan een kijkje achter de schermen bieden en ondertussen ook nieuwe collecties te showen en inspirerende looks te delen. Zelfs je website vaart wel bij een account op sociale media. Na invoering van een nieuw algoritme houden zoekmachines zoals Google immers ook rekening met je socialemediakanalen. Hierdoor wordt je handelszaak beter gevonden in de zoekresultaten.

Enkele tips voor juweliers op sociale media

De wereld van sociale media kan overweldigend aanvoelen. De gouden tip is om te ontdekken op welk kanaal de meerderheid van jouw klanten al aanwezig is en hier op in te zetten. Zo zijn Instagram, Facebook en Pinterest absoluut kanshebbers voor een interessante socialemediastrategie als juwelier.

Tip 1

Ken je klanten

Als ondernemer is je tijd kostbaar. Een goede kennis van jouw doelgroep zorgt ervoor dat jij weet in welk socialemediakanaal je moet investeren. Zo vind je de meeste jongeren op Instagram, mannen die op zoek zijn naar een verjaardagscadeau zitten op Facebook, en modebewuste vrouwen die inspiratie willen opdoen vind je op Pinterest.

Tip 2

Zorg voor content die past bij je branding

Actief zijn op sociale media start met het maken en delen van content. Sterke content is niet alleen relevant voor je publiek, maar ook herkenbaar en sluit mooi aan bij de uitstraling van je zaak. Zo kan je de kleuren van je logo of website ook in je socialemediakanaal en posts integreren.

Weet je niet wat je moet delen op je sociale media? Dan is een vooraf opgestelde contentkalender altijd handig. Stel een lijst op met de belangrijkste dagen van het jaar. Denk daarbij aan feestdagen zoals Valentijnsdag, Kerstdag en Nieuwsjaar, maar ook aan dagen zoals de start van de solden, communies. Op die manier kan je enkele weken op voorhand starten met klanten via je socialemediakanaal aan deze dagen te herinneren of inspiratie voor cadeaus te delen.

Tip 3

Gebruik relevante hashtags en deel je locatie

Een goed gebruik van hashtags zorgt op sociale media voor meer bereik, meer interactie en meer nieuwe volgers. Hoe relevanter de hashtags die je gebruikt zijn voor je doelgroep, hoe makkelijker je nieuwe klanten zal bereiken. Denk bijvoorbeeld aan #juwelier #verlovingsringen #bridetobe #cadeautip #kooplokaal. Ook op je locatie kan je gevonden worden, wat zeker interessant is als je een lokale handelszaak hebt.

Een actief socialemediakanaal biedt dan ook verschillende kansen voor je marketingstrategie. Het is een manier om nieuwe klanten te bereiken en inspireren, en je juwelierszaak zo ook online te laten groeien.