Op bezoek bij Frédérique Constant

Frédérique Constant is in de horlogewereld nog relatief jong: opgericht in 1988 door Aletta Bax en Peter Stasen waarvan de eerste collectie in 1992 werd voorgesteld. Een Zwitsers uurwerk was kenmerkend voor de 6 modellen. In 2001 verscheen het eerste in eigen huis ontwikkeld en geproduceerd Manufactuur-kaliber, de Heart Beat Manufacture, cal. FC-910. Vandaag zijn het er niet minder dan 29! Een ontmoeting met Niels Eggerding, sinds februari 2018 Managing Director bij Frédérique Constant.

Frédérique Constant claimt ‘toegankelijke luxe’. Graag een toelichting.

Wij bieden al vanaf 2150 euro een horloge met Manufactuur-kaliber uit eigen ontwikkeling en productie. Dat is mogelijk doordat we maximaal creatief en vrij zijn over de ganse lijn, van concept tot en met productie. We beschikken over een eigen interne designstaf om de trouw aan ons DNA te verzekeren. Tenslotte ligt het in onze aard om de conventionele horloge-industrie uit te dagen met bv. onze Perpetual Calendar die voor minder dan 10.000 Chfr in de etalage ligt.

Frédérique Constant verwijst graag naar het feit alles onder één dak te hebben.

We willen zeer nadrukkelijk meer zijn dan een assembleerbedrijf en hebben ons daarom van meetaf afgezet tegen de afhankelijkheid van toeleveranciers. Frédérique Constant heeft heel vroeg geïnvesteerd in eigen kalibers, ontwerpen, componenten en de finale assemblage, zodat we de totale keten onder controle hebben.

Er is een flink volume nodig om eigen kalibers te kunnen ontwikkelen: een nieuw basiskaliber, waarvan nadien complicaties kunnen worden afgeleid, kost al gauw één miljoen euro. Ons volume stijgt gestaag en we hanteren faire, maar beperkte marges om onze onafhankelijkheid te verzekeren.

Niet onbelangrijk voor het bereiken van onze doelstellingen is het gebruik maken van technologie: CAD en CNC-machines met precisie tot op één micron zijn hier goed geïntegreerd. Daarnaast besteden we veel aandacht aan de concentratie van processen en de organisatie van de flow op de werkvloeren. Dat we alles onder één dak hebben laat ons toe zeer snel te ontwikkelen. Jaarlijks introduceren we nieuwigheden, terwijl de concurrentie daar 3 à 4 jaar over doet.

Meer mensen laten genieten van luxe.

De ‘Hybrid Manufacture’ is een wel heel gedurfde ontwikkeling. Waarom?

De nooit eerder geziene technologie-mix van ons eigen automatisch FC750 Manufactuur-kaliber met hedendaagse Bluetooth-connectivity voor verbinding met de Hybrid smartphone-app is meer dan een bewijs van knowhow en eigenheid. Hiermee slaan we ook de brug naar een nieuw en jong publiek. Het hybride horloge biedt een aantal intelligente functies en de mechanische werking wordt gemonitord door de app, wat resulteert in boeiende grafieken en visuals.

Wat zit er nog meer in de Frédérique Constant Group?

Uiteraard is dat Frédérique Constant, maar sinds 2002 hebben we ‘Alpina’ overgenomen. Dat merk werd geboren bij bergbeklimmers. Alpina is het eerste echte sporthorloge, gericht op outdoor en absoluut ‘Swiss Made’. De sportieve horloges zijn er vanaf 500 euro. Het Alpina gamma bestaat voor 40% uit smartwatches en is opgeklommen in de top 4 van best verkochte sporthorloges.

Dan is er ook nog ‘Atelier De Monaco’, een afdeling die als labo & studiebureau fungeert en zo een belangrijke rol speelt in de evolutie van Frédérique Constant, maar anderzijds als kroonjuweel uitpakt voor onze activiteiten in de horlogewereld. ‘Atelier De Monaco’ beperkt zich tot 100% exclusieve handmade horloges, waarvan er jaarlijks max. 150 stuks het atelier verlaten. Bijzonder trots zijn we op de ‘Poinçon de Genève’ certificering door ‘la Haute Horlogerie genevoise’, die slechts aan zes merken is toegekend. Het is vergelijkbaar met een AOC voor wijn, staat voor de afkomst en de verwerking van alle componenten binnen het Kanton Genève.