E-commerce

prestige, prestige magazine, magazine, juwelenbranche, horlogebranche, ars nobilis, juwelenfederatie, belgische federatie, juwelen, horloges, jewels, watches, ink antwerp

“Fysieke winkels zullen in de toekomst wel belangrijk blijven voor luxeproducten.”

Hoe belangrijk is online verkoop voor juweliers?

Online kopen raakt steeds meer ingeburgerd. Consumenten vinden sneller en vaker de weg naar webshops. Ook juweliers gaan mee met deze trend en bieden hun producten online te koop aan. Maar wat zijn nu net de voordelen voor klanten? En ondervinden juweliers ook nadelen aan hun online verkoop? Tijd om de ontwikkeling van e-commerce even onder de loep te nemen. Zo’n zes jaar geleden maakte juwelier Clem Vercammen de stap naar een webshop. Al snel werd het grote voordeel voor hun klanten duidelijk. “Het is niet meer nodig dat een klant naar de winkel komt. Klanten kunnen hun aankoop eenvoudig online bestellen en even later wordt deze bij hen thuis geleverd.”

Ook bij TenSen Juweliers en Brunott waren ze overtuigd van het potentieel van een webshop en bieden ze sinds enkele jaren ook online hun producten aan. “Online heb je een veel groter bereik”, vertelt Jonas Smets van Brunott. “Je bent als juwelier niet langer gebonden aan de regio van je fysieke winkel. Bovendien kan je je online makkelijker specialiseren in een bepaald product. Op die manier trek je ook klanten die verder weg wonen naar je winkel.” Voor exclusieve en dure producten bezoeken de meeste klanten toch nog het liefst een fysieke winkel. Maar bij trendproducten en producten in een lagere prijscategorie is er via een webshop toch een stijging in de verkoop merkbaar. Juwelier Philip Tensen merkt op dat ook limited editions het online goed lijken te doen. “Daarnaast is het als juwelier fijn om bij grote merken te worden vermeld als online verkooppunt van hun collectie.”

De uitdagingen van online verkoop

Naast heel wat mogelijkheden gaan er echter ook enkele nadelen gepaard met de opstart van een webwinkel. Online verkopers komen voor verschillende uitdagingen te staan. Vooral de tijd die kruipt in het runnen van een webshop, blijkt een struikelblok.
“Dagelijks zijn er twee mensen bezig om onze webshop goed te laten draaien en alle producten online te plaatsen”, vertelt Philip Tensen. Iets wat ook Jonas Smets van Brunott opvalt. “Online verkoop kost veel tijd en geld voor een kleine of middelgrote juwelier. Niet iedereen heeft bijvoorbeeld het budget om een extra werknemer in dienst te nemen voor een webshop. Bovendien is het moeilijk om de exacte opbrengst van je webwinkel te meten.” Clem Vercammen benadrukt dan weer de concurrentie met grotere online spelers. “Klanten worden enorm verwend door verlieslatende verkooptechnieken van online reuzen zoals Amazon en Zalando. Als de trackingcode niet onmiddellijk in de mailbox van de klant zit, ontvangen we heel wat mailtjes. Voor een kleine onderneming is het echter niet eenvoudig om grootschalige automatisering op te zetten. Dat is iets wat klanten niet altijd begrijpen. Ook het retourrecht, waar een bedrijf zoals Zalando elk jaar miljoenen euro’s verlies op maakt, kunnen wij ons als kleine onderneming niet veroorloven.” Ook Jonas Smets merkt deze concurrentiestrijd op. “Grote bedrijven als Amazon en Bol.com zullen zich in de toekomst steeds meer marge toe-eigenen.”

Wat brengt de toekomst?

“Online juwelen verkopen is niet eenvoudig”, vervolgt Clem Vercammen. “Vroeger lagen je producten enkel in de etalage van je fysieke winkel en dat was het. Had je een product niet in huis? Dan plaatste je een bestelling en een weekje later kon het product afgehaald worden. Nu liggen je producten ook in je online etalage. Dubbel werk voor jou als juwelier dus. De klant is ook actiever en zoekt online al heel wat informatie op. Daardoor moet je als juwelier over meer kennis beschikken en moet de focus op je producten krachtiger zijn. Heb je een product niet in huis? Of kan je niet binnen drie dagen leveren? Dan is de klant weg.” Toch wordt online verkoop in de toekomst steeds belangrijker voor juweliers. “Ik denk dat een webshop de fysieke winkel steeds meer zal aanvullen,” verklaart Clem Vercammen. “Fysieke winkels zullen in de toekomst wel belangrijk blijven voor luxeproducten. Hier speelt de beleving voor klanten een grote rol. En natuurlijk zijn er ook de ecologische vraagstukken omtrent online verkoop. Hoe dit precies zal evolueren, zal de toekomst moeten uitwijzen.” Ook Jonas Smets van Brunott denkt dat webshops in de toekomst steeds belangrijker zullen worden. “Het is belangrijk dat bestaande klanten je producten online kunnen kopen als ze geen zin hebben om naar de fysieke winkel te komen.”

“Online juwelen verkopen is niet eenvoudig.”

prestige, prestige magazine, magazine, juwelenbranche, horlogebranche, ars nobilis, juwelenfederatie, belgische federatie, juwelen, horloges, jewels, watches, ink antwerp

De meerwaarde van de webshop

Naast online verkopen lijkt de echte meerwaarde van een webshop in de online aanwezigheid van de producten te liggen. In het digitale tijdperk doen klanten steeds vaker aan online research voor ze beslissen om een product te kopen. Is een klant op zoek naar een horloge? Dan wil hij weten bij welke juwelier hij hiervoor terechtkan. Of hij wil weten of zijn vaste juwelier het horloge op voorraad heeft. Op die manier versterkt een webshop de verkoop in een fysieke winkel.

Een trend die ook TenSen Juweliers is opgevallen. “Het is belangrijk dat klanten online al kunnen zien welke producten je als juwelier in voorraad hebt. Zo kunnen ze bij wijze van spreken om drie uur ’s nachts vanuit hun zetel zien welke producten we hebben. De meeste klanten komen na een bezoek aan de webshop toch naar onze fysieke winkel om het product in levende lijve te zien en te voelen”, besluit Philip Tensen.