Atelier haute joaillerie van Messika in Parijs

prestige, prestige magazine, magazine, juwelenbranche, horlogebranche, ars nobilis, juwelenfederatie, belgische federatie, juwelen, horloges, jewels, watches, ink antwerp

In de diamantwereld is Messika een monument. Diamantair André Messika is dan ook al decennialang bekend voor zijn schitterende waren. Maar in de modewereld is het zijn dochter Valérie die van haar naam een begrip maakte door de tijdloze diamant in een resoluut modern kleedje te steken.

Nochtans kiest de knappe jonge vrouw aanvankelijk voor een carrière in marketing en communicatie. Het is slechts in haar vrije tijd dat ze voor haar moeder en vriendinnen af en toe een juweel ontwerpt. En dat gebeurt dan steeds vaker want Valérie weet als geen ander wat moderne vrouwen willen: “desk to dinner” juwelen die niet alleen mooi ogen maar ook goed aanvoelen. En die slaan aan zodat Valerie uiteindelijk haar roeping vindt en in 2005 haar eigen juwelenmerk opricht. Een succesverhaal met in 2007 de inmiddels iconische Move-collectie en haar drie bewegende diamanten die de liefde van gisteren, vandaag en morgen symboliseren. Een paar jaar later volgt de technische revolutie van de elastische Skinny-lijn oftewel de tennisarmband 2.0. Bij elke mijlpaal staan comfort, ergonomie en beweging centraal en dat is voor de eerste haute joaillerie collectie in 2012 niet anders. Die heet dan ook niet voor niets Silk want met hun zachtheid en soepelheid voelen de juwelen als zijde aan.

Aangemoedigd door haar vele fans wint Valérie aan zelfvertrouwen en durft ze steeds meer spectaculaire ontwerpen. De enige constante? Haar juwelen zijn nooit stijf. “Ook het succes van onze haute joaillerie hebben we te danken aan onze ongedwongenheid”, bevestigt Valérie. “Het zijn juwelen om te dragen en niet om in de safe te houden.” Want naast hun waarde die soms een miljoen euro kan overstijgen, hebben deze stuks vooral een groot cool-gehalte. En om die prachtstukken volgens de regels van de kunst en in de beste omstandigheden tot stand te brengen, richt Messika in 2015 een eigen atelier in hartje Parijs op. “Van in het begin ging onze wens voor een haute joaillerie collectie gepaard met de doelstelling die in eigen huis te kunnen maken”, licht Valérie toe. “Zo kan je je knowhow opbouwen zonder die niet noodzakelijk met derden te moeten delen. Verder werken we er naast de haute joaillerie ook aan al onze prototypes”, zegt Valérie die haar bureau in hetzelfde gebouw heeft. “Die nabijheid helpt ons enorm bij het ontwikkelen van nieuwe modellen. Tussen de ideeën, schetsen, CAD-ontwerpen en de dummy’s in was, plastic of zelfs zilver wordt er constant over en weer gegaan en dat kan zo veel sneller gaan !”

prestige, prestige magazine, magazine, juwelenbranche, horlogebranche, ars nobilis, juwelenfederatie, belgische federatie, juwelen, horloges, jewels, watches, ink antwerp

Niet alleen de ontwerpen maar ook de hits volgen elkaar in sneltempo op. Wat de haute joaillerie betreft is het na de collectie Paris est une fête van 2017 nu de beurt aan Once Upon A Time om ons te laten wegdromen. En net zoals in een sprookje kon Messika op een goede fee rekenen. En dat is niemand minder dan Beyoncé die in haar nieuwe clip samen met manlief Jay-Z – alias The Carters – in de clip van “Apesh**t” van afgelopen juli het Louvre overneemt. En voor de Mona Lisa (!) pronkt the queen of pop in een roze smoking… en een Messika-parure. “Dat was voor mij één van de hoogtepunten van mijn professionele carrière”, vertelt Valerie nog ietwat geëmotioneerd. “Want Beyoncé laat niets aan het toeval over, alles wordt tot in de kleinste details uitgewerkt. En dat net zij voor Messika kiest, dat is gewoonweg een droom !” Een blijk van vertrouwen en een verrassing die Valérie samen met de fans ontdekt: “Want wij wisten helemaal niet dat we geselecteerd waren”, vertelt ze verder. De kers op de taart? Tijdens haar Europese tournee draagt Beyoncé constant haar Move Addiction-oorbellen van Messika by Gigi Hadid, het topmodel dat haar samenwerking met Valérie verderzet na een eerste collectie die ze samen ontwerpen voor de 10 jaar van de Move en die wereldwijd een hit is. Om Beyoncé te bedanken ontwerpt Messika speciaal voor Queen B een paar XL hoops met haar naam in verwerkt. En ook die vallen in de smaak want in het atelier pronkt een foto van de popster in een streetwear outfit afwerkt met deze schitterende oorbellen. Benieuwd wie de nieuwigheden van dit najaar van Valérie Messika en haar atelier zullen dragen!

prestige, prestige magazine, magazine, juwelenbranche, horlogebranche, ars nobilis, juwelenfederatie, belgische federatie, juwelen, horloges, jewels, watches, ink antwerp

Messika in enkele cijfers :

• 100% diamanten

• 150 haute joaillerie stuks geproduceerd per jaar

• 27 collecties waarvan 13 in de haute joaillerie

• Sinds 2007, wordt over de wereld om de 30 minuten een Move-juweel verkocht

• 358 verkooppunten in 60 landen

• 14 nieuwe boetieks in 2018 waaronder die van de Grote Zavel in Brussel die deze zomer is geopend in samenwerking met Colman.