Antidotum voor achterklap

prestige, prestige magazine, magazine, juwelenbranche, horlogebranche, ars nobilis, juwelenfederatie, belgische federatie, juwelen, horloges, jewels, watches, ink antwerp

Sinds 2012 maakt de Golden blabla Ring van Delphine deel uit van Diane Venet’s collectie ‘Picasso to Koons: the artist as jeweler’. Die werd wereldwijd tentoongesteld in gerenommeerde musea zoals het Benaki Museum (Athene), Institut Valencia d’Art Modern, Bass Museum of Art (Miami), Hangaram Design Museum (Seoul), … Wij polsten bij Boël naar de drijfveer en boodschap achter de ring.

NIET TE STUITEN SCHEPPINGSDRANG

De kunst van Boël onder één noemer vatten? Onmogelijk! La Boël , een van de koplopers in de hedendaagse Belgische kunstscène, maakt faam als statement artist en colorist, vat emoties in uitbundige creaties en vertaalt universele thema’s in artistieke scheppingen die beklijven. Van speels en opstandig tot liefdevol, maar altijd authentiek. Want kunst is Delphines raison d’être sinds haar kindertijd. “Ik voelde al jong de drang om creatief bezig te zijn en me terug te trekken in een of andere kunstvorm. Dat was en ís mijn manier om me te uiten. Ik kan er mijn verhaal en mijn gevoelens in kwijt. Zo maakt kunst voor mij het leven draaglijker. Aanvankelijk wou ik mode studeren, maar dat bleek niks voor mij: te technisch, te veel gericht op het functionele, te gelimiteerd voor mijn expressieve drang.”

GROSSIEREN IN GEVOELENS

Delphine volgde de kunstopleiding van de Chelsea School of Art in Engeland waar ze een groot deel van haar leven doorbracht. Ze voelde zich als een vis in het water in de Engelse kunstscène waar rebellie en provocatie haast de norm zijn. In die kringen was Delphines werk eerder sweet, terwijl het in het conservatievere België al snel controversieel werd genoemd. “De Britse onderdompeling heeft mij gevormd. Mijn docenten pushten mij om kunst te maken vanuit mijn buikgevoel. In België liggen sommige thema’s gevoelig, terwijl kunstliefhebbers hier toch echte collectioneurs zijn die interesse tonen en diep graven. Mijn werk laat ruimte voor interpretatie en net dat maakt het interessant.” De thema’s die Delphine exploreert variëren naargelang de levensfase en mood waarin ze zich bevindt. Toch keert het expliciet gebruik van woorden vaak terug, zo ook in de Golden blabla Ring. “Het blabla-thema is een middenvinger naar roddels en nonsens. Ik werkte veel rond dat thema en wou het op een gegeven moment vertalen in een ring. Je kunt hem tonen als iemand verfoeilijke praat verkondigt. Bovendien symboliseert de ring het huwelijk: een verbintenis waaraan ik lak heb. Ik heb geen officieel document nodig om de liefde voor mijn partner te ‘bezegelen’.”

PROTEST TEGEN PRAATJES

Met haar wearable art maakt Delphine draagbare kunst die in het verlengde van haar eerder werk ligt en evengoed een boodschap uitdrukt. Haar nieuwste juweel is de Diamond blabla gossip-filter ear jewellery. Patrick Declerck, voormalig topantiquair en eigenaar van WM Gallery, bracht Delphine in contact met de Antwerpse diamantairs Stefan en Dennis Leemans (Silvius Druon) die het juweel vervaardigden. “Het is een bewerkelijk stuk dat veel tijd kostte om te produceren. Je draagt het over je oor als een filter voor fake news en gossip. We worden overspoeld door halve en valse waarheden die zich verspreiden als de pest. Er wordt haat gezaaid, we worden bang gemaakt en gehersenspoeld. Het juweel is mijn tegengif voor negativisme en leedvermaak. Woorden worden gebruikt als vlijmscherpe wapens. Ik ga daartegenin met kunst die countert. Ik koos bewust voor diamant omdat het ‘over the top’ moest zijn. Woorden kunnen vernietigen, maar ook opbouwen en via kunst iets negatiefs ombuigen in iets positiefs. Precies dat is wat ik met mijn juwelen wil bereiken. Ze maken deel uit van mijn artistieke oeuvre dat een positieve boodschap verkondigt.”

Benieuwd naar het werk van Delphine Boël? Check www.delphinew.com
of bezoek WM Gallery, Wolstraat 45, Antwerpen, wwww.wmgallery.be